Czy dobre relacje w pracy minimalizują stres?

Relacje, które kształtujemy zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym są niezmiernie ważne dla naszego ciągłego rozwoju oraz jakości życia. Pozytywne i życzliwe kontakty międzyludzkie dają poczucie spełnienia, radości oraz umożliwiają wsparcie w trudnych sytuacjach.

Środowisko zawodowe jest o tyle specyficznym obszarem, iż zawiązują się tutaj znajomości czysto biznesowe, ale często również przyjaźnie, które trwają przez wiele kolejnych lat.

Ze względu na to, iż w pracy przebywamy średnio ok. 2000 godzin rocznie (co daje nam czołowe miejsce wśród innych krajów Unii Europejskiej) warto zadbać o prawidłowe relacje również na tej płaszczyźnie.

Czy warto nawiązywać przyjaźnie w miejscu pracy?

Zdecydowanie tak. Wielu psychologów podkreśla moc pozytywnych kontaktów interpersonalnych w firmach, które przekładają się na efekty w działaniu i odnoszeniu wspólnych sukcesów.

Życzliwe kontakty z kolegami z pracy mają niesamowity wpływ na:

  • psychiczny komfort w pracy, a przez to osiąganie lepszych wyników,
  • łatwiejsze radzenie sobie z ewentualnymi porażkami,
  • szybszą wymianę potrzebnych i kluczowych informacji (nie chodzi tutaj o plotki),
  • odnoszenie większych efektów, szczególnie w pracy zespołowej, gdzie członkowie umieją ze sobą współpracować, cenią się nawzajem i potrafią dawać konstruktywną krytykę,
  • sprawniejsze łączenie obowiązków zawodowych i prywatnych.

Jak widzimy, pozytywne relacje w miejscu pracy mogą przynieść wiele dobrego, a pracę zawodową uczynić przyjemną aktywnością, którą chętnie wykonujemy.

Jest niestety druga strona medalu, ponieważ zawiązywane przyjaźnie w pracy mogą mieć wpływ na nieobiektywne traktowanie współpracowników, podwładnych czy niesprawiedliwe delegowanie zadań oraz przyznawanie nagród.

Jak połączyć przyjaźń z wymaganiami w miejscu pracy?

Często dzieje się tak, że pojawiająca się trudność w projekcie, otrzymanie awansu lub jego możliwość prowadząca do rywalizacji psuje dotychczasowe relacje.

Utrzymanie ich na tym samym poziomie wymaga wówczas od zaangażowanych osób wykazania się wieloma umiejętnościami oraz zrozumienia i akceptacji danej sytuacji.

W ujęciu statystycznym Polacy pracują prawie 39 godzin tygodniowo, lecz wielu z nas spędza w firmie więcej czasu, nie zawsze z własnego wyboru.

Poprawne relacje w tym miejscu pozwolą nam zminimalizować stres wynikający z obowiązków zawodowych. Dlatego zadbajmy o nie i bądźmy wyrozumiali dla siebie nawzajem 🙂


Bądź pierwszy, który skomentuje “Czy dobre relacje w pracy minimalizują stres?”