Czemu boimy się awansu?

Awans w pracy to jedna z najbardziej pożądanych rzeczy przez każdego pracownika. Jest odpowiedzią na ciężką pracę, zaangażowanie oraz wysoką jakość realizowanych zadań. Pięcie się po szczeblach kariery daje szansę dalszego rozwoju własnych kompetencji i samorealizacji na polu zawodowym. Wyższe zarobki, rosnący prestiż i władza, większe możliwości  – brzmi świetnie!

Czy na pewno?

Nie dajmy się  zwieść pozorom. Objęcie wyższego stanowiska wiążę się również ze wzrostem  odpowiedzialności, zmianą zakresu dotychczasowych obowiązków, koniecznością bazowania na innych niż dotychczas umiejętnościach i kompetencjach. Wszystko to, połączone nierzadko z zazdrosnymi spojrzeniami kolegów z pracy i strachem przed poniesieniem porażki, potrafi spędzać sen z powiek nawet najlepszym specjalistom.

Dwaj amerykańscy psychiatrzy Holmes i Rahe opracowali listę najbardziej stresujących sytuacji życiowych. Według ich założeń ,pewne zdarzenia wywołują zbliżony poziom stresu u każdego człowieka. Nie bez kozery o tym mowa, ponieważ na 18 miejscu 43 punktowej listy znajduje się: „zmiana stanowiska pracy (awans, przeniesienie, delegacja)”,

Stres jest nieodłącznym elementem ludzkiego życia, jednak gdy jego natężenie jest zbyt duże, zaczyna destruktywnie wpływać na nasze zdrowie i funkcjonowanie w środowisku społecznym. Powinniśmy zatem starać się rozładować negatywne emocje nie pozwalając na wytrącenie z równowagi i utratę tego, na co tak ciężko pracowaliśmy.

Jak radzić sobie ze stresem spowodowanym awansem:

  • Warto zastanowić się, w czym jesteśmy dobrzy, co nas wyróżnia, jakie mamy predyspozycje i zdolności. W tym celu możemy wykonać specjalne testy kompetencyjne lub audyt kariery. Pozwoli to nam podnieść swoją pewność siebie i uwierzyć w swoje możliwości.
  • Dobrym pomysłem jest skorzystanie z profesjonalnego doradztwa. Dzięki pomocy drugiej osoby łatwiej nam będzie się wdrożyć w nowo zaistniałą sytuację zawodową i jednocześnie rozwijać kompetencje przydatne z punktu widzenia objętego stanowiska.
  • Najwięcej strachu budzi to, co nieznane – dlatego dobrze poznaj swój nowy zakres obowiązków, stwórz hierarchię celów i ustal środki prowadzące do ich osiągnięcia. Planowanie pracy, systematyczność i dobra organizacja to podstawa efektywnego działania.

Nie pozwól, aby stres odebrał Ci przyjemność płynącą z osiągnięcia awansu zawodowego. Pamiętaj, pewność siebie i przebojowość to klucz do sukcesu!

 

Corson.pl – Doradztwo w Karierze


Bądź pierwszy, który skomentuje “Czemu boimy się awansu?”