Dlaczego warto poznać bliżej potencjalnego pracodawcę/firmę przed napisaniem CV?

Opublikowany: 2013/07/24
Tagi:

Chcesz zawalczyć o wymarzoną posadę? Zaczynasz od napisania CV? Wspaniale! Ale czy wiesz do kogo kierujesz swoją aplikację? Znasz strukturę organizacyjną firmy, jej misję czy wartości korporacyjne?

Gruntowne rozeznanie terenu oraz dogłębny wywiad powinny stać się nie tylko domeną śledczych i wścibskich paparazzi, ale poniekąd także osoby aktywnie poszukującej pracy. Aby wygrać batalię o  angaż zwykłe, sztampowe CV nie wystarczy. Bogata wiedza na temat potencjalnego pracodawcy pozwoli Ci na skonstruowanie dokumentów aplikacyjnych, dzięki którym wyróżnisz się i zapadniesz w pamięć osobie odpowiedzialnej za rekrutację.

Rozumiejąc strategię działania danej firmy, kierunek w którym pragnie się rozwijać oraz znając kluczowe wartości jej przyświecające będziesz w stanie w taki sposób wyeksponować poszczególne treści swojego CV, aby idealnie się w nie wpisywały. Takie odpowiednie dostosowanie komunikacji i przekazywanie danych w określony sposób niewątpliwie zwiększa skuteczność podejmowanych działań.

Ponadto, jeśli istnieje możliwość poznania nawyków rekrutera bądź kryteriów, zgodnie z którymi dobiera on swoich pracowników, to również warto zrobić z tego użytek.

Na co zwrócić szczególną uwagę?

  • Twój profil zawodowy powinien być kwintesencją wymagań i kwalifikacji poszukiwanych przez danego pracodawcę
  • opisując doświadczenia i sukcesy odnieś się do zapotrzebowań firmy; pokaż co zyska zatrudniając właśnie Ciebie
  • wyeksponuj zwłaszcza te umiejętności, które są najbardziej pożądane przez pracodawcę (np. biegła znajomość języka obcego czy doskonała znajomość programu kalkulacyjnego Excel)
  • hobby i zainteresowania niech odzwierciedlają cechy osobowościowe przydatne na stanowisku, o które się ubiegasz
  • szata graficzna może odnosić się do kolorystyki firmowej, a motywy graficzne do profilu działalności przedsiębiorstwa

Gdzie szukać informacji?

  • profile firmowe na portalach społecznościowych – np. fanpage na facebooku, twitterze
  • profile firmowe na serwisach networkingowych – np. goldenline, profeto, linkedin
  • blogi firmowe, fora internetowe
  • firmowe strony www
  • ulotki, foldery, prasa
  • sieć osobistych kontaktów
  • targi pracy/ drzwi otwarte

Taka analiza potencjalnego pracodawcy ma również wiele innych korzyści. Z jednej strony dzięki niej jesteśmy w stanie sobie odpowiedzieć na pytanie czy warto aplikować na dane stanowisko i czy rzeczywiście jest ono dla nas atrakcyjne. Z drugiej strony jest to świetne przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.

Pamiętaj CV nie jest dokumentem uniwersalnym! Dostosuj dokumenty aplikacyjne do każdego stanowiska!

Corson.pl - doradztwo w karierze