Organizacja ucząca się, a rozwój Twojego potencjału…

Opublikowany: 2012/09/21
Tagi: , ,

W każdym z nas drzemie duży potencjał. Niektórzy umieją sami go odkryć a innym trzeba w tym pomóc. Duże znaczenie ma tu otaczające nas środowisko i ludzie wokół, których funkcjonujemy.  Bariery, które stawia przed nami typowa tradycyjna organizacja są czasem tak blokujące, że nie zdajemy sobie sprawy, ile tracimy na rozwoju osobistym.  Wydawanie poleceń i częsta kontrola szefa nie zachęca do  podejmowania ryzyka. Zazwyczaj, gdy popełnimy błąd, przełożony od razu nas kara i tracimy motywację do pracy. Nie eksperymentujemy i nie możemy zbadać możliwości naszych umysłów.  Warto więc zapoznać się z tym artykułem, aby dowiedzieć się, jakie korzyści stawia przed nami nowoczesny  typ organizacji zwanej organizacją uczącą się.

Co warto wiedzieć na temat organizacji uczącej się?

Znany amerykański teoretyk zarządzania, Peter Senge, w swej publikacji pt. „Piąta dyscyplina” zapewnia, iż organizacja ucząca się to:

„(…) organizacja adaptująca się do zmiennych warunków oraz zapewniająca stałe doskonalenie się uczestników, czyli nabywanie przez nich nowych umiejętności, możliwości, wzorców działania; istotnym elementem uczenia się jest uzyskiwanie informacji na temat popełnianych przez siebie błędów i wskazówek, w jaki sposób należy te błędy skorygować”.  

Czyż nie brzmi to bardzo kusząco? Wspaniała alternatywa dla ludzi chcący poszerzać swoje horyzonty  i nie bojących się postępu cywilizacyjnego i życia w ciągle zmieniających się warunkach.  Istotą tej organizacji jest stworzenie atmosfery sprzyjającej do podejmowania ryzyka i bycia twórczym. Podwładni starają się zachęcić do samodoskonalenie się, gdyż indywidualny sukces przekłada się na lepsze wyniki całej firmy. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że nie wszystkie organizacje, które dają pracownikom szanse rozwoju to organizacje uczące się. Nie wystarczy chodzić na sponsorowane szkolenia czy czytać wiele książek. Istotne jest wyciąganie wniosków z poprzedniego działania i umiejętność wcielania je w życie.  Otwartość umysłu i łatwość reagowania na ciągle pojawiające się zmiany to sekret sukcesu tego typu organizacji.

Co odróżnia organizacje uczące się od tradycyjnych organizacji? Według Petera Senge’a to właśnie 5 dyscyplin…

  1. Mistrzostwo osobiste

    To jest właśnie Twoja strefa i z niej najwięcej możesz skorzystać. Każda tego typu organizacja stara się pobudzać Twoje chęci do eksperymentowania i ciągłego samodoskonalenia się.  Wyznaczając sobie ambitne cele zgodnie z metodą SMART, omówioną już wcześniej, staramy się być coraz lepsi. Szefowie nie krają  nas za błędy i podejmowane próby innowacji,  lecz oczkują, że wyciągniemy z nich odpowiednie wnioski i wykorzystamy je w przyszłych działaniach. Organizacja dba o to, abyś w stu procentach zaangażował się w pracę na korzyść firmy ale przy okazji osiągnął pełną satysfakcję z własnego rozwoju. Odpowiednia motywacja ze strony szefostwa umożliwia Ci  dążenie do mistrzostwa osobistego.

  2. Modele myślowe

    Każdy z nas ma swoje przekonania odnośnie reagowania na dane zjawiska. Działamy według własnych schematów, które zakorzenione są głęboko w naszej głowie. Istotne jest zdawanie sobie z nim sprawy, gdyż niektóre modele mogą okazać się błędne np. dlatego, że wynikają z stereotypowego myślenia. Uświadomienie sobie tych modeli oraz ujawnieni ich innym członkom organizacji znacznie ułatwia współpracę oraz komunikację. Możemy w  ten sposób wyzbyć się błędnych nawyków czy nauczyć się wielokierunkowego myślenia. Nie zawsze zastosowanie sprawdzonej  metody może sprawdzić się w przypadku innej sytuacji. Bardzo ważna jest umiejętność dopasowania się do obecnych realiów.

  3. Wspólna wizja

    Organizacja buduje taką misję i cele, aby każdy współpracownik znalazł coś dla siebie i miał chęć uczestnictwa w tym procesie. Wiadomo, że każdy ma swoje osobiste aspiracje ale nic tak nie łączy, jak wizja wspólnego sukcesu. W takiej atmosferze każdy chce dać z siebie, jak najwięcej i ma motywację do ciągłego uczenia się i dzielenia się zdobyta wiedzą z innymi, w imię korzyści ogółu.

  4. Zespołowe uczenie się

    Nie należy bać się dzielić zdobytą wiedzą. Dasz coś od siebie a w zamian możesz otrzymać równie istotne wskazówki od drugiej osoby.  Przełożony stara się zadbać o to, aby pracownicy byli ze sobą szczerzy i chętnie działali w zespole, gdyż przynosi to korzyść wszystkim. Jeżeli podwładny jest pewny swojej pozycji w danej firmy i świadomy swoich możliwości chętniej wchodzi w relacje z innymi pracownikami.

  5. Myślenie systemowe

    Jest to umiejętność postrzegania relacji, które panują w organizacji. Poszczególne, indywidualne działania i procesy maja wpływ na działanie całego systemu. Każdy członek zespołu dokłada swoją osobistą cegiełkę do budowli, która jest bardzo istotna z punktu widzenia całości organizacji.

Rozwiń swój potencjał i dołącz do organizacji uczącej się!

Panuje dużo większa swoboda działania niż w tradycyjnych organizacjach ze względu na decentralizację władzy.  Posiadasz możliwość uczestniczenia w procesie podejmowania decyzji, a nie tylko wykonujesz polecenia szefa. On deleguje uprawnienia, dzięki czemu masz poczucie pełnej samodzielności i wpływu na sytuację. Masz prawo popełniać błędy i uczyć się na nich bez poczucia, że zostaniesz za nie ukarany. Podejmujesz  ryzyko i eksperymentujesz, dzięki czemu masz chęć do działania i ciągłego sprawdzania na co Cię stać. Ciągle możesz zwiększać skuteczność swojej pracy i poszukiwać to nowych metod postępowania oraz motywacji do rozwoju osobistego.

Corson.pl - doradztwo w karierze