Jak pokonać stres przed rozmową kwalifikacyjną wg psychologa

Opublikowany: 2019/04/08
Tagi: , ,

Znalazłeś wymarzoną ofertę pracy na stanowisku, do którego jesteś świetnie przygotowany, masz odpowiednie kwalifikacje i starannie sporządzone CV, jednak wciąż stresujesz się ewentualną rozmową kwalifikacyjną? Wbrew pozorom, jest to dość powszechne zjawisko wśród osób ubiegających się o pracę – wg Klientów Corson.pl, którym przygotowujemy profesjonalne CV i listy motywacyjne, stres podczas rozmowy kwalifikacyjnej jest dla nich jednym z bardziej kłopotliwych czynników podczas poszukiwania zatrudnienia.

Zgodnie z teorią transakcyjną Lazarusa i Folkman (Lazarus, Folkman, 1984), stres jest pewnego rodzaju relacją między jednostką a środowiskiem, która w procesie oceny zostaje uznana jako zagrażająca lub przekraczająca jej siły i zasoby. Krótko mówiąc, osoba przystępująca do rozmowy kwalifikacyjnej ocenia jednocześnie nie tylko samą sytuację rozmowy, ale też własne możliwości poradzenia sobie. Jeśli ocena w subiektywnym mniemaniu kandydata  wypadnie negatywnie, pojawia się stres wraz z jego typowymi objawami – przyspieszone bicie serca, spięcie mięśni, drżenie rąk, poczucie pustki w głowie, napięcie i zdenerwowanie. Stres oddziałuje niekorzystnie również na procesy poznawcze (Łosiak), obniżając jakość wypowiedzi i reakcji na zadania stawiane przez rekrutera, nie pozwalając zaprezentować pełni posiadanych możliwości.

Jak sobie z tym radzić? Istnieją strategie aktywne, skoncentrowane bezpośrednio na sytuacji rozmowy i kwestii przygotowania do niej, oraz strategie pasywne, polegające na łagodzeniu negatywnych emocji związanych z odczuwanym stresem.

  1. Zidentyfikuj źródło stresu

Po pierwsze, warto przeanalizować swoje uczucia i reakcje oraz zastanowić się, co w sytuacji rozmowy stanowi dla Ciebie największe źródło stresu. Być może jest to strach przed nieznanym i nieprzewidzianym, brak pewności, jaki obrót może przybrać rozmowa i o co zapyta rekruter? Może jesteś niepewny co do własnych kompetencji lub umiejętności, nawet, jeśli obiektywnie są bez zarzutu? Może Twój niepokój wzbudza jakiś konkretny zakres tematyczny, który mógłby zostać poruszony? Zidentyfikowanie, co kryje się za odczuwanymi przez Ciebie emocjami, pozwoli na lepsze zrozumienie swoich reakcji oraz dobranie odpowiednich środków zaradczych.

  1. Wizualizuj

Spróbuj wyobrazić sobie, jak może wyglądać rozmowa kwalifikacyjna, jej przebieg oraz zachowanie rekrutera i Twoje reakcje. Analizuj różne warianty, zarówno dobre, jak i złe, staraj się wizualizować takie sposoby reakcji, które pozwoliłyby Ci wyjść obronną ręką z tych niekorzystnych. Pomoże Ci to zmniejszyć lęk przed nieznanym, nabrać odpowiedniego dystansu i nastawienia psychicznego, jak również lepiej tolerować sytuacje, gdy nie wszystko podczas rozmowy będzie szło po Twojej myśli.

  1. Przygotuj się

Stres ulegnie redukcji, gdy będziesz solidnie przygotowany do rozmowy. Przed spotkaniem z rekuterem zapoznaj się dokładnie z informacjami o firmie, do której aplikujesz, uważnie przeczytaj jeszcze raz ogłoszenie o pracę, zastanów się, które z podanych wymagań spełniasz i jak mógłbyś to umotywować, pomyśl o konkretnych przykładach z życia zawodowego. Poszukaj w sieci typowych pytań, jakie padają zazwyczaj na rozmowie o stanowisko, o które się ubiegasz. Spróbuj znaleźć kreatywne odpowiedzi i reakcje na pytania czy zadania mniej standardowe lub typowo psychologiczne.

  1. Zadbaj o odpowiednią formę psychofizyczną

Przygotowanie merytoryczne warto wesprzeć odpowiednim przygotowaniem psychofizycznym. O ile to możliwe, dzień przed planowanym spotkaniem z rekrutem postaraj się wypocząć i zająć czymś przyjemnym i mało wymagającym, nie koncentruj wszystkich swoich myśli na sytuacji rozmowy i wyobrażeniach z nią związanych. Zadbaj o odpowiednią ilość snu i świeży umysł, jeżeli czujesz, że stres jest zbyt duży, postaraj się odciągnąć od niego swoją uwagę, słuchając np. ulubionej muzyki, która Cię odpręża.

  1. Spróbuj pozytywnego przewartościowania

Popracuj nad swoim nastawieniem i przekonaniami związanymi z czekającą Cię rozmową o pracę. Zamiast snuć katastrofalne wizje i skupiać się na nieprzyjemnych doznaniach, powtarzaj sobie, że jesteś odpowiednio przygotowany i dasz radę. Nie traktuj rozmowy jako zła koniecznego i przykrego obowiązku, ale jako wyzwanie w drodze do celu i możliwość zdobywania kolejnych doświadczeń, a ewentualne niepowodzenia jako okazję do nauki i wskazówkę, nad czym powinieneś popracować w przyszłości.

  1. Zastosuj techniki relaksacyjne

Jeżeli czujesz, że stres Cię paraliżuje, sięgnij po techniki relaksacyjne, np. oddychanie przeponowe lub relaksację mięśni. Po opanowaniu ich podstaw, techniki te możesz w zredukowanej formie wykonywać niepostrzeżenie dla osób z zewnątrz nawet tuż przed rozmową. Pomagają one skupić się na doznaniach z ciała, zrelaksować organizm i odzyskać wewnętrzną równowagę.

Każda z zaprezentowanych metod ma inną skuteczność w zależności od okoliczności oraz osobistych preferencji Kandydata, psychologowie są jednak zgodni, iż najbardziej efektywne jest łączenie różnych technik oraz dopasowanie ich do sytuacji konkretnej rozmowy.  Eksperci Corson.pl zachęcają, aby próbować według tego klucza zróżnicowanych środków zaradczych i znajdować metody odpowiednie dla siebie, tak, aby z sukcesem i bez stresu realizować kolejne cele w drodze do wymarzonej pracy!

 

Ewa Karpińska

Psycholog, Konsultant

Corson.pl – (CV i listy motywacyjne na zamówienie, przygotowanie do rozmów rekrutacyjnych, doradztwo w rozwoju kariery)

 

Literatura:

Gmitrzak, D. (2011). Pokonaj stres dzięki technikom relaksacji. Warszawa: Edgard.

Heszen, I. (2014). Psychologia stresu. Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego. Warszawa: PWN.

Lazarus, R. S., Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer Publishing Company

Corson.pl - doradztwo w karierze