Team bulding czyli budowanie efektywnych zespołów pracowniczych

     

Opublikowany: 2014/09/18
Tagi: ,

„Team building drogą do sukcesu”- takie motto powinno widnieć na biurku każdego szanującego się managera.

Na porządku dziennym jest zatem fakt, że spośród wielu zadań zawodowych, które spoczywają na barkach osób zarządzających zasobami ludzkimi na piedestale znajduje się przede wszystkim budowanie i utrzymywanie efektywnych zespołów pracowniczych. Zgrany i dobrze współpracujący zespół jest w stanie osiągać złożone cele, a co za tym idzie stanowi fundament prężnie funkcjonującego przedsiębiorstwa.

Czym jest zespół pracowniczy?

Najkrócej można rzec, że zespół to grupa wykonująca pracę kolektywną, wymagającą wspólnych wysiłków, generująca pozytywną synergię, posiadająca wspólny cel, wspólny system wartości i norm oraz zbiorową odpowiedzialność.

Budowa, doskonalenie i kierowanie zespołami to nie lada wyzwanie dla managera. Efektywność grupy zależy od środków materialnych, technicznych i finansowych jakimi dysponuje, jednakże najważniejszą rolę odgrywa czynnik ludzki.

Przy tworzeniu zespołu pracowniczego warto się na chwilę zatrzymać przy Teorii Ról w Zespole stworzonej przez brytyjskiego uczonego, eksperta w zakresie pracy zespołowej Meriditha Belbina. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdził on, że poza wykształceniem i umiejętnościami istotny wpływ na powodzenie pracy zespołu ma typ osobowości jego członków. Wg jego koncepcji efektywny zespół składa się z ludzi przyjmujących 9 charakterystycznych postaw, które można odpowiednio nazwać:

  • Lokomotywa – osoba dynamiczna, zmotywowana, gotowa do działania, inspirująca i pobudzająca samodzielność innych
  • Realizator – człowiek czynu, pracowity, zrównoważony, obowiązkowy
  • Skrupulatny wykonawca – introwertyk, skryty, skromny, dbający o szczegóły
  • Koordynator – lider kierujący grupą o dominującej osobowości
  • Dusza zespołu – osoba towarzyska, łagodna, spokojna, bezkonfliktowa, zorientowana na społeczną stronę pracy
  • Poszukiwacz źródeł – innowator o ponadprzeciętnych umiejętnościach interpersonalnych, szukający nowych pomysłów i rozwiązań
  • Myśliciel – indywidualista o twórczym umyśle, kierujący się własnymi zasadami, źródło nowatorskich strategii
  • Krytyk wartościujący – człowiek inteligentny, zdystansowany, patrzący z boku, obiektywny i krytyczny
  • Specjalista – ekspert skupiający się na wąskim wycinku pracy, dostarczający danych, opinii i ekspertyz

Warunkiem skutecznej pracy jest to, by wszystkie role były w zespole reprezentowane.

 

Corson.pl - doradztwo w karierze