Czy dobre relacje w pracy minimalizują stres?

     

Opublikowany: 2012/10/05

Relacje, które kształtujemy zarówno w życiu prywatnym, jak również zawodowym są niezmiernie ważne dla naszego ciągłego rozwoju oraz jakości życia. Pozytywne i życzliwe kontakty międzyludzkie dają poczucie spełnienia, radości oraz umożliwiają wsparcie w trudnych sytuacjach. Środowisko zawodowe jest o tyle specyficznym obszarem, iż zawiązują się tutaj znajomości czysto biznesowe, ale często również przyjaźnie, które trwają przez wiele kolejnych lat.

Ze względu na to iż w pracy średnio przebywamy ok. 2000 godzin rocznie (co daje nam czołowe miejsce wśród innych krajów Unii Europejskiej) warto zadbać o prawidłowe relacje również na tej płaszczyźnie.

Czy warto nawiązywać przyjaźnie w miejscu pracy?

Zdecydowanie tak. Wielu psychologów podkreśla moc pozytywnych kontaktów interpersonalnych w firmach, które przekładają się na efekty w działaniu i odnoszeniu wspólnych sukcesów.

Życzliwe kontakty z kolegami z pracy mają niesamowity wpływ na:

  • psychiczny komfort w pracy, a przez to osiąganie lepszych wyników
  • łatwiejsze radzenie sobie z ewentualnymi porażkami
  • szybszą wymianę potrzebnych i kluczowych informacji (nie chodzi tutaj o plotki)
  • odnoszenie większych efektów, szczególnie w pracy zespołowej, gdzie członkowie umieją ze sobą współpracować, cenią się i potrafi dawać konstruktywną krytykę
  • sprawniejsze łączenie obowiązków zawodowych i prywatnych

Jak widzimy pozytywne relacje w miejscu pracy mogą przynieść wiele dobrego wiele dobrego, a pracę zawodową uczynić przyjemną aktywnością, którą chętnie wykonujemy.

Jest niestety druga strona medalu, ponieważ zawiązywane przyjaźnie w pracy może mieć wpływ na nieobiektywne traktowanie współpracowników, podwładnych czy niesprawiedliwe delegowanie zadań oraz przyznawanie nagród.

Jak połączyć przyjaźń z wymaganiami w miejscu pracy?

Często dzieje się tak, że pojawiająca się trudność w projekcie czy możliwość awansu, która prowadzi do rywalizacji lub jego otrzymanie psuje dotychczasowe relacje. Utrzymanie ich na tym samym poziomie wymaga wówczas od zaangażowanych osób, wykazania się wieloma umiejętnościami oraz zrozumienia i akceptacji danej sytuacji.

W ujęciu statystycznym Polacy pracują prawie 39 godzin tygodniowo, lecz wielu z nas spędza w firmie więcej czasu, nie zawsze z własnego wyboru. Poprawne relacje w tym miejscu pozwolą nam zminimalizować stres wynikający z obowiązków zawodowych. Dlatego zadbajmy o nie i bądźmy wyrozumiali dla siebie nawzajem 🙂

Corson.pl - doradztwo w karierze