Cztery oznaki rozmowy stresującej

     

Opublikowany: 2011/11/03

Dla wielu osób spotkanie z przyszłym pracodawcą to źródło dużego stresu.To sytuacja, w której ktoś kogoś będzie oceniał, a człowiek z natury nie lubi być oceniany. Istnieją pewne grupy zawodów, w których stres jest nieunikniony. Dlatego rekruterzy wybierając kandydata na tego typu stanowisko, biorą pod uwagę jego odporność na stres. W tym celu pracodawca podczas rozmowy może świadomie wywierać negatywną presję na kandydata.  Z tzw. rozmową stresującą możesz spotkać się, kiedy aplikujesz na:

  • Przedstawiciela handlowego
  • Telemarketera
  • Sekretarkę
  • Koordynatora
  • Managera

Po czym poznasz, że uczestniczysz w „rozmowie stresującej”?

  1. Rekruter kilka razy powtarza zadane pytanie – osoba prowadząca spotkanie zada kandydatowi pytanie i jak tylko zacznie on odpowiadać, powtórzy je raz jeszcze czasem nawet kilkakrotnie. Ma to za zadanie wpędzić go w irytację lub spowodować, aby utracił pewność siebie.
  2. Dokańczanie odpowiedzi za kandydata – rekruter może nie pozwolić ci dokończyć wypowiedzi, odpowiadając za ciebie, przy czym jego odpowiedź będzie zupełnie nierzeczowa lub niezgodna z twoją, np. „tak, tak powie mi pani pewnie, że jest pani kreatywna i umie pani pracować w zespole…niech pani nie będzie śmieszna, wy wszyscy jesteście kreatywni, ja już was znam, jak przyjdzie co do czego…”itd.
  3. Rekruter jest zniecierpliwiony i arogancki – ton osoby rekrutującej może być oschły, nieprzyjemny, rozkazujący, roszczeniowy itp. Spotkanie w żadnym wypadku nie ma nic wspólnego z kulturalną, biznesową rozmową.
  4. Nietypowe zachowanie osoby rekrutującej – Rozmówcy mogą robić różne rzeczy nie związane z rekrutacją, np. piszą smsy, spacerują po pokoju, jedzą, patrzą przez okno itp. To tylko triki, aby sprawdzić twoją wytrzymałość, pewność siebie i profesjonalizm.

Jak odróżnić zaplanowaną rozmowę stresującą od braku profesjonalizmu?

Rekruterzy w trakcie spotkania powinni w pewnym momencie przerwać rozmowę i powiadomić, że to co prezentowali było wcześniej zaplanowane w celu zbadania twoich cech charakteru, umiejętności radzenia sobie ze stresem itp.

Natomiast, jeśli całe spotkanie będzie przebiegało w podobnym tonie, to prawdopodobnie trafiłeś na mało profesjonalnego pracodawcę. Ale nie jest to reguła. Może być też tak, że pracodawca świadomie całe spotkanie odgrywał różne role, aby dopiero na drugiej pokazać ci prawdziwą/biznesową twarz. Jeśli natomiast i na drugim spotkaniu spotykasz się z brakiem profesjonalizmu, to jest to z pewnością pracodawca, który na co dzień tak funkcjonuje.

Zastanów się wtedy czy chciałbyś pracować w takiej firmie nawet za bardzo dobre pieniądze.

Corson.pl - doradztwo w karierze