Awans w pracy to najbardziej pożądana rzecz przez każdego pracownika. Jest odpowiedzią na ciężką pracę, zaangażowanie oraz wysoką jakość realizowanych zadań. Pięcie się po szczeblach kariery daje szansę dalszego rozwoju własnych kompetencji i samorealizacji na polu zawodowym. Wyższe zarobki, rosnący prestiż i władza, większe możliwości – brzmi świetnie!
Nie dajmy się jednak zwieść pozorom. Objęcie kierowniczego stanowiska wiążę się z drugiej strony ze wzrostem odpowiedzialności, zmianą zakresu dotychczasowych obowiązków, koniecznością bazowania na innych niż dotychczas umiejętnościach i kompetencjach. Wszystko to połączone nierzadko z zazdrosnymi spojrzeniami kolegów z pracy i strachem przed poniesieniem porażki potrafi spędzać sen z powiek nawet najlepszym specjalistom.
Dwaj amerykańscy psychiatrzy Holmes i Rahe opracowali listę najbardziej stresujących sytuacji życiowych. Według ich założeń pewne zdarzenia wywołują zbliżony poziom stresu u każdego człowieka. Nie bez kozery o tym mowa ponieważ na 18 miejscu 43 punktowej listy znajduje się: „zmiana stanowiska pracy (awans, przeniesienie, delegacja).
Stres jest nieodłącznym elementem ludzkiego życia, jednakże gdy jego natężenie jest zbyt duże zaczyna on destruktywnie wpływać na nasze zdrowie, jak i funkcjonowanie w środowisku społecznym. Powinniśmy zatem starać się rozładować negatywne emocje nie pozwalając wytrącić się z równowagi i stracić tego na co tak ciężko pracowaliśmy.
Jak radzić sobie ze stresem spowodowanym awansem:
- warto zastanowić się w czym jesteśmy dobrzy, co nas wyróżnia, jakie mamy predyspozycje i zdolności; w tym celu możemy wykonać specjalne testy kompetencyjne lub audyt kariery. Pozwoli to nam podnieść swoją pewność siebie i uwierzyć w swoje możliwości
- dobrym pomysłem jest skorzystanie z profesjonalnego coachingu. Dzięki pomocy drugiej osoby łatwiej nam będzie się wdrożyć w nowo zaistniałą sytuację zawodową i jednocześnie rozwijać kompetencje przydatne z punktu widzenia objętego stanowiska
- najwięcej strachu budzi to co nieznane – dlatego dobrze poznaj swój nowy zakres obowiązków, stwórz hierarchię celów i ustal środki prowadzące do ich osiągnięcia. Planowanie pracy, systematyczność i dobra organizacja to podstawa efektywnego działania
Nie pozwól, aby stres odebrał Ci przyjemność płynącą z osiągnięcia awansu zawodowego. Pamiętaj pewność siebie i przebojowość to klucz do sukcesu.