Wyznaczanie celów podstawą do osiągnięcia sukcesu zawodowego!

     

Opublikowany: 2012/07/30
Tagi: , ,

 

Każde raczkujące przedsiębiorstwo na samym początku swojej działalności wyznacza misję oraz cele.  Założyciel firmy jasno określa kierunek działalności przedsiębiorstwa w dłuższym horyzoncie czasowym, dzięki czemu wie, w jakim kierunku zmierzać, jak chce być postrzegany przez otoczenie, co należy robić a co nie. Znając powód istnienia oraz aspiracje organizacji wszyscy wiedzą, w jaki sposób postępować i jak zaspokajać istniejące potrzeby. Cały mechanizm działania sprawdza się nie tylko dla organizacji ale i dla jednostki. Chcesz, żeby w Twoim życiu wszystko działało, jak dobrze naoliwiona maszyna? Warto zastanowić się nad misją życia zawodowego oraz jakie cele chcesz osiągnąć w tej dziedzinie. Dobrze zdefiniowane cele to pierwszy krok do sukcesu.

W jaki sposób poprawnie sformułować cele?

Cel to pożądany stan rzeczy, do którego dochodzimy różnymi sposobami. Chcąc osiągnąć coś w życiu warto posiadać jasno sprecyzowany punkt w przyszłości, który nada sens oraz kierunek naszym działaniom. Trzeba jednak ugryźć to w odpowiedni sposób. Nie wiesz, jak masz się za to zabrać? Zacznij od przeczytania kilku ważnych informacji na temat metody SMART, która zapewne rozjaśni Ci sposób, w jaki postępować, aby osiągnąć pozytywny efekt.

Metoda SMART

Jest to metoda, która umożliwia prawidłowe wyznaczanie celów . Prawidłowość  jest niezwykle ważna z punktu widzenia skuteczności działania. W skrócie SMART ukryte są słowa klucze pochodzące od nazw angielskich, które ukazują, jak powinien być sformułowany cel. Musi on być:

S (SPECIFIC), czyli konkretny:
Cel, który chcemy osiągnąć powinien być jasno i konkretnie sprecyzowany. Postaraj się unikać ogólników typu chce zarabiać dużo pieniędzy, gdyż szanse na powodzenie są znacznie mniejsze. Łatwiej zrealizować coś, co jest wyrażone w prostej formie i jest szczegółowo opisane. Wiesz dokładnie, co chcesz osiągnąć i w jaki sposób działać. Im konkretniej tym lepiej dla nas. Postaraj się zadbać o każdy element misji, którą chcesz osiągnąć w przyszłości i dobrze przemyśleć.

M (MEASURABLE), czyli mierzalny:
Jest to bardzo istotna cecha, dzięki której można oszacować efekty naszych działań. Będziesz wiedział, czy udało Ci się zrealizować zamierzony plan czy nie.  Łatwiej jest kontrolować proces realizacji celu, możesz się upewnić czy zmierzasz w dobrym kierunku, czy raczej oddalasz się od tego co chciałeś osiągnąć. To znacznie zwiększa Twoje szanse na powodzenie całej operacji. Bez posiadania możliwości zbadania postępów istnieje duże ryzyko porażki. Będziesz stał w miejscu i błądził po omacku.

A (AMBITIOUS), czyli ambitny:
Cel nie powinien być zbyt łatwy do osiągnięcia. Warto żeby był dla nas dużym wyzwaniem i wymagał od nas zaangażowania i sporego wysiłku. Cel do którego dążymy musi być zgodny z naszymi oczekiwaniami. Musimy wiedzieć, że jego realizacja ma sens i przyniesie nam wiele dobrego.

R (REALISTIC), czyli realistyczny:
Cel powinien być ambitny i trudny do realizacji ale równocześnie realny do osiągnięcia. Urzeczywistnienia go powinno być jak najbardziej możliwe. Warto oszacować nasze możliwości i dopasować się do posiadanych zasobów. Realizowanie nierealnego celu jest równoznaczne z wykonywaniem syzyfowej pracy. Nie osiągniemy pozytywnych rezultatów, gdyż jest to po prostu niemożliwe.  Po co więc tracić czas i energię.

T (TIME), czyli określony w czasie:
Bardzo istotne jest, aby Twój cel miał konkretne miejsce w przyszłości. Dokładnie określ termin realizacji czynności i trzymaj się go. To działa bardzo mobilizująco. Znając czas jaki potrzebujesz do zrealizowania celu, Twoje działania będą sprawniej zorganizowane.

Czy wyznaczanie celów jest naprawdę tak ważne?

Odpowiedź na to pytanie jest tylko jedna i brzmi: TAK! Specjaliści z Corson.pl podkreślają, że aby osiągnąć w życiu zawodowym sukces o jakim marzysz, należy zastanowić się na czym tak naprawdę Ci zależy. Podążaj ścieżką, którą sam sobie wyznaczysz, zgodnie z własnymi oczekiwaniami a nie drogą, którą ktoś Ci narzuci. Bądź panem własnego losu. Wszystko zależy od Ciebie i od Twoich planów. Cel musi być sprecyzowany dla Ciebie i przez Ciebie. Powinien stanowić wskazówkę oraz nadawać jednolity kierunek Twoim działaniom w realizowaniu planów kariery zawodowej.

O czym warto pamiętać…

W swoim życiu możemy zdefiniować wiele celów, które pragniemy osiągnąć. Postaraj się przeanalizować każdy z osobna i wybrać priorytet. Skup się na głównym celu, oczywiście realizując przy tym cele poboczne. Osiągniesz przy tym większą satysfakcję. Staraj się nie odbiegać za daleko od rzeczywistości. Bądź realistą, aby uniknąć porażki i frustracji, która może Cie spotkać przy wyborze nieosiągalnego celu. Trzymaj się wyznaczonego terminu i myśl pozytywnie. Umiejętność wyznaczania celów oraz ich realizacja jest cechą ludzi sukcesu. Dzięki temu wzmocnisz poczucie własnej wartości i nadasz tor działaniom w swoim życiu.  A więc nie bój się. Podejmij pierwszy krok.

„Naszym głównym celem nie powinno być wypatrywanie tego, co odległe i niewyraźne, lecz czynienie tego, co leży w zasięgu naszej ręki.” Thomas Carlyle

Corson.pl - doradztwo w karierze